2

OPERASYONEL KÖKLER

KURUMSAL YÖNETİM

MÜŞTERİ BAĞLILIĞI

1956 yılında küçük bir mühendislik ve müşavirlik şirketi olarak başladığı yolculuğunu bugün BIST 30 Endeksi’nde işlem gören, Türkiye’nin sayılı gruplarından biri olarak sürdüren Tekfen, mühendislik ve taahhüt, kimya sanayi, tarımsal üretim, yatırım ve hizmet sektörlerinde edindiği yüksek deneyim ve bilgi birikimini güvenilirlik, dürüstlük ve kalite gibi değerlerle birleştirerek hem ekonomi hem de paydaşları ve toplum için değere dönüştürmektedir.

Her biri kendi alanında birer marka olan Grup Şirketleri sadece ekonomik performanslarıyla değil, aynı zamanda kurumsal yapıları ve hizmet standartlarıyla sektörlerinde öncü ve saygın bir konuma sahiptir. Tekfen’in operasyonel köklerini oluşturan ekonomik performans, kurumsal yönetim ve müşteri bağlılığı, Grubun sürdürülebilirlik öncelikleri arasında en üst sıralarda yer almakta ve gelecek vizyonunun vazgeçilmez yapı taşlarını oluşturmaktadır.

Tekfen İmalat Derince Fabrikası, Kocaeli

Ekonomik Performans

Tekfen Holding, yatırımların azaldığı 2021 yılında mevcut iş alanlarına odaklanarak, küresel ve yerel ölçekte hızla değişen gündeme cevap vermeyi hedeflemiştir.

Uluslararası taahhüt sektörü açısından 2021 yılı, Covid-19 salgınının damga vurduğu 2020 yılının kısmen devamı niteliğinde olmuştur. Yıl içinde yaygın aşılama seferberliği ile ülke ve sektör bazında düzensiz de olsa global bir ekonomik canlanma yaşanmasına rağmen, pandeminin özellikle üretim ve tedarik zincirlerinde yol açtığı aksaklıklar ekonomiyi olumsuz etkilemeye devam etmiştir. Tüm sektörde olduğu gibi, 2019 sonlarına doğru petrol fiyatlarının düşmesinden ve 2020’de pandeminin kısıtlayıcı etkilerinden olumsuz etkilenen Tekfen İnşaat, 2021 yılında da öncelikli olarak devam eden işlerini en iyi şartlarda tamamlamaya ve portföyünü yeni projelerle geliştirmeye odaklanmıştır.

Tarımın en önemli girdilerinden gübre üretiminde uzmanlaşmış Kimya Sanayi Grubu ile doğrudan tarımsal üretim yapan Tarım Grubu ise, bir yandan pandeminin olumsuz etkilerini, bir yandan da yine pandemi nedeniyle tüm dünyada tarımsal faaliyetlerin önem kazandığı bir süreci bir arada yaşamıştır. 2021 yılında gübre fiyatları, özellikle yılın ikinci yarısında hızlı bir artış eğilimine girmiştir. Bu durum, çiftçilerin gübre alım gücünü zayıflatarak pazarın daralmasına neden olmuştur.

Grup Şirketlerinin 2021 performansında etkili olan unsurlar şu şekilde özetlenebilir:

  • Makroekonomik göstergelerdeki belirsiz görünümün büyük çaplı proje arzında yavaşlamaya neden olması.
  • Taahhüt iş koluna ait siparişlerde görülen zayıflamanın gelir öngörülebilirliğini azaltması.
  • Global ve yerel ekonomilerde pandeminin sistematik risk unsuru olmaya devam etmesi.
  • Hammadde fiyatlarındaki artışın, kârlılık marjları üzerinde baskı oluşturabilecek risk unsuru olarak öne çıkması.

Tekfen Holding’i güçlü kılan ve finansal risklerini azaltmasını sağlayan unsurlar:

  • Nakit üretme kabiliyetini destekleyen yüksek alacak kalitesi.
  • 2020 yılında görülen bozulmaya rağmen tatminkâr sermaye ve nakit seviyesi ile desteklenen güçlü bilanço yapısı.
  • Döviz bazlı nakit akışının finansalları desteklemesi.
  • Ekonomik koşullarda olası dalgalanmayı belirli ölçüde telafi edebilecek şekilde çeşitlendirilmiş portföy dağılımı.
  • Faaliyet gösterdiği alt sektörlerdeki güçlü konumu.
  • Kurumsal yönetim ilkelerine yüksek uyum düzeyi.

Yarattığı ekonomik değerle faaliyet gösterdiği ülkelerin istihdam ve kalkınmasına da destek olan Tekfen’in yerel istihdam oranı %76’dır. Ayrıca Grup Şirketlerinin toplam 7.888 tedarikçisi mevcut olup, tedarikçilere yapılan ödemelerin %52’sini yerel tedarikçilere yapılan ödemeler oluşturmaktadır.

Temel Finansal Göstergeler

Satış Gelirleri (Konsolide milyon TL)

Satış Gelirleri Dağılımı (%)

FAVÖK (Konsolide milyon TL)

Net Dönem Kâr/Zarar (Konsolide milyon TL)

Yatırım (Konsolide milyon TL)

Toplam Aktif (Konsolide milyon TL)

Kurumsal Yönetim

%36

BIST şirketlerinin yönetim kurullarındaki kadın oranı ortalama %17, Tekfen Holding’de ise %36’dır.

Kurulduğu günden itibaren yönetimi, ortakları, çalışanları ve üçüncü şahıslarla ilişkilerini eşitlik, şeffaflık, hesap verebilirlik ve sorumluluk prensipleri üzerine inşa eden Tekfen Grubu, köklü değerleri ve güçlü kurumsal geleneği ile temel yönetim ilkelerine bağlılığı, varlığının vazgeçilmez bir unsuru olarak kabul etmektedir. Grup, attığı her adımda pay ve menfaat sahiplerinin haklarını gözetmek amacıyla kurumsal yönetim anlayışına sadakatle uymaktadır.

Yılın ilk çeyreğinde Holding yönetiminde gerçekleşen bayrak değişimi ile birlikte, Grup yapısını değişen şartlara göre gözden geçirerek daha çevik, daha dayanıklı ve sürdürülebilir bir organizasyona dönüştürmek üzere bir yenilenme süreci başlatılmıştır. Bu kapsamda, yalın ve çevik bir organizasyon kurmak üzere halihazırda sürmekte olan çalışmalar hızlandırılmış ve Grubun güçlü yönleri ile rekabette fark yaratabileceği doğru iş modelini kurgulamak üzere yoğun bir planlama sürecine girişilmiştir.

Tekfen Holding Yönetim Kurulu, 4’ü bağımsız olmak üzere 11 üyeden oluşmaktadır. Yönetim Kurulu’nda 2’si bağımsız 4 kadın üye bulunmaktadır. Yönetim Kurulu’nun görev ve sorumluluklarını sağlıklı bir şekilde yerine getirebilmesi amacıyla strateji ve politika oluşturulması, aksiyon planlarına uyumun izlenmesi, performansın değerlendirilmesi ve benzeri konularda Yönetim Kurulu’na bağlı olarak faaliyet gösteren komiteler mevcuttur. Sürdürülebilirlik Komitesi, Denetim Komitesi, Kurumsal Yönetim Komitesi, Riskin Erken Saptanması Komitesi ve Ücret Komitesi, belirli aralıklarla toplanarak değerlendirme ve raporlarını Yönetim Kurulu’na sunmakla görevlidir. Yönetim Kurulu Başkanlığı ve Genel Müdürlük görevleri, Kurumsal Yönetim İlkeleri doğrultusunda farklı kişiler tarafından yürütülmektedir.

Yönetim Kurulu’nda Çeşitlilik

Sabancı Üniversitesi Kurumsal Yönetim Forumu’nun hazırladığı 2021 Yönetim Kurulunda Kadın Türkiye Raporu'na göre, 2021 yılında Türkiye’nin en büyük şirketlerinin yer aldığı BIST 100 şirketleri arasında kadın yönetim kurulu üyesi temsiliyeti bir önceki yıla göre düşüş göstererek %15,3 seviyesinde; BIST TÜM’de ise %17,0 olmuştur. BIST-100 Endeksi’ndeki 26 şirkette yönetim kurullarının tamamı erkeklerden oluşmaktadır. Kadınların yönetim kurullarında daha yüksek oranda temsil edilmesinin beklendiği ve Tekfen Holding’in de içerisinde yer aldığı Sürdürülebilirlik Endeksi şirketlerindeki kadın yönetici oranı ise %16,9 ile BIST TÜM’ün altında kalmıştır. Tekfen Holding ise, 2021 yılı itibarıyla Yönetim Kurulu’ndaki %36 kadın temsiliyet oranı ile minimum hedefin %25 olduğu endekste üst sıralarda yer almıştır.

Kurumsal Yönetim ile ilgili ayrıntılı bilgilere 2021 Faaliyet Raporu sayfa 181-202’den ulaşılabilir.

Kurumsal Üyelikler ve Desteklenen Girişimler*

Kurucu Üyelikler

Üyelikler

Grup Şirketler Olarak

* Tekfen Holding ve Grup Şirketleri’nin, üye oldukları mesleki örgüt ve sivil toplum kuruluşlarına, 2021 yılında 1,75 Milyon TL aidat ödenmiştir.

GRI 102-12, GRI 102-13

Tekfen Holding, temel faaliyet alanlarının küresel niteliği nedeniyle dünyadaki konjonktürel gelişmeleri yakından takip etmekte ve ihtiyatlı bir yönetim anlayışı ile riskleri önceden ve doğru bir şekilde tespit edebilmek, muhtemel etkilerini ölçmek ve gereken önlemleri almak amacıyla etkin bir risk yönetimi uygulamaktadır.

Risk Yönetimi

Yol açtığı belirsizlikler ve dönüşümlerin yanı sıra toplum, çalışanlar, şirket operasyonları ve paydaşları üzerinde öngörülmesi güç zorluklar yaratan Covid-19 pandemisi, tüm dünyada risk ve kriz yönetiminin önemini artırmıştır. Risk yönetim süreçlerini doğru ve etkin bir şekilde çalıştırabilmek, kararsızlıkların etkin olduğu bu ortamda şirketler açısından başarılı olmanın anahtarı konumundadır.

Dünya Ekonomik Forumu tarafından yayımlanan 2022 Küresel Riskler Raporu’na göre küresel risk algı anketini yanıtlayanların %42’si, belirsizlik ve sürprizlerin önümüzdeki üç yıl boyunca devam edeceğini öngörmektedir. İklim krizi ile mücadelede başarısızlık, biyoçeşitlilik kaybı, sosyal uyumun azalması ve bulaşıcı hastalıklar ilk 10 risk arasında yer almaktadır.

Tekfen Holding, temel faaliyet alanlarının küresel niteliği nedeniyle dünyadaki konjonktürel gelişmeleri yakından takip etmekte ve ihtiyatlı bir yönetim anlayışı ile riskleri önceden ve doğru bir şekilde tespit edebilmek, muhtemel etkilerini ölçmek ve gereken önlemleri almak amacıyla etkin bir risk yönetimi uygulamaktadır. Grup Şirketleri, kendi alanlarındaki muhtemel riskleri yönetmek amacıyla, Tekfen Holding’in koordinasyonunda eşgüdüm içinde hareket etmekte ve ortak bir raporlama yöntemi uygulamaktadır.

Riskler, uluslararası risk yönetim standartlarına (COSO) uygun bir yaklaşım çerçevesinde, Grup bünyesinde ortak bir risk yönetim yapısı ile yönetilmektedir. Bu çerçevede, risklerin belirlenmesi, değerlendirilmesi (ölçülmesi), risklere cevap verilmesi (aksiyon alınması), risklerin raporlanması ve risklerin izlenmesi adımları tüm Grup Şirketlerinde departman risk envanterleri bünyesinde ve aşağıdan yukarı bir katılım yaklaşımı çerçevesinde takip edilmektedir. Ayrıca tüm risk envanterleri, departmanlarla birlikte yapılan çalışmalar yoluyla, dış risk faktörleri de kapsamlı şekilde değerlendirilecek şekilde yılda bir kez tamamen gözden geçirilmektedir. Böylece risk yönetimi sürecinin dinamikliği ve sürekli iyileştirme prensibi sağlanmaktadır.

Tekfen Holding ve Grup Şirketlerinin kendi risklerini nasıl yöneteceklerine dair yazılı prosedürleri mevcut olup, risk yönetim faaliyetini yürütecek ve raporlamaları yapacak organizasyonel yapılar oluşturulmuştur. Her Grup Şirketi için oluşturulan risk raporları kendi Yönetim Kurulu’nun onayından geçtikten sonra Holding’e gönderilmekte ve Risk Yönetimi Direktörlüğü tarafından analiz edildikten sonra iki ayda bir toplanan Riskin Erken Saptanması Komitesi’ne sunulmaktadır.

Başkanlığını bağımsız bir Yönetim Kurulu üyesinin yaptığı Riskin Erken Saptanması Komitesi’nin görevi, risk dokümanlarını inceledikten sonra kendi görüş ve değerlendirmeleri ile birlikte önemli riskleri Tekfen Holding Yönetim Kurulu’nun gündemine getirmektir. Riskler, en üst düzeyde ele alınarak değerlendirilmekte ve uygun önlemler belirlenmektedir. Risk raporları, Bağımsız Denetçi ile de paylaşılmaktadır.

Tekfen Holding, risklerini finansal, operasyonel, stratejik, itibar ve uyum riskleri olmak üzere beş ana başlık altında ele almaktadır. Bu başlıkların yanı sıra iklim değişikliği, su krizi, iş sağlığı ve güvenliği, insan hakları, etik kurallar, uyum, iş sürekliliği, siber güvenlik, KVKK, yönetici yedekleme yönetimi vb. konular risk yönetimi faaliyetleri kapsamında da takip edilmektedir. İklim ve su riskleri ile ilgili detaylı bilgiye Stratejik Alanlar sayfasındaki “İklim Krizi” bölümünden ulaşabilirsiniz.

Risk Türü

Finansal riskler

Tanımı

Tahsilat riski (kredi riski):

Alacakların tam olarak ve zamanında tahsil edilmesine yönelik risklerdir.

Yönetimi

Mümkün olan durumlarda peşin ödeme karşılığı mal ve hizmet satışları, müşterilerden teminat alınması ve banka garantisi/kefaleti istenmesi, müşterilerin riskliliğine göre derecelendirilmesi.

Likidite riski:

Vadesi gelen yükümlülükleri karşılayacak yeterli likit varlıkların bulunmaması riskidir.

Konsolide bazda güçlü bir nakit mevcudu ile çalışılması, bilanço yönetiminde varlık ve yükümlülük vade uyumuna yönelik kritik göstergelerin düzenli izlenmesi, ticari alacaklar ve ticari borçların dengeli şekilde götürülmesine ve stok yönetim politikalarına önem verilmesi, güçlü bir özkaynak yapısıyla çalışılarak finansman ihtiyacının düşük seviyede tutulması.

Piyasa riskleri:

Piyasa parametrelerindeki dalgalanmaların sonucunda maruz kalınabilecek finansal kayıplardır.

Kur riski için hedging amaçlı türev ürünlerin kullanılması, mal ve hizmet üretim sürecinde ihtiyaç duyulacak hammadde ve malzemeler için satın alma fiyatlarının önceden sabitlenmesi için çaba gösterilmesi.

Operasyonel riskler

İlkesel olarak bu risklerin yönetimi ile ilgili alınacak önlemler, ilk aşamada faaliyeti yerine getiren departmanların işinin ayrılmaz bir parçası olarak ele alınmaktadır. Ayrıca, Tekfen Holding tarafından merkezi olarak yayımlanan “Tek Düze Yöntemler” (TDY) şirketlerin faaliyetlerini yürütürken uymaları gereken temel kuralları düzenlemektedir. Ayrıca, Holding ve Grup Şirketleri bünyesinde görev alan iç denetim departmanları vasıtasıyla operasyonlar hem şirketlerin kendi yönetmeliklerine hem de TDY’ye göre sürekli denetlenmekte ve operasyonel risklerin uygun şekilde yönetilip yönetilmediği gözden geçirilmektedir.

Stratejik riskler

Şirketin uzun vadeli amaç ve hizmetlerine ulaşmasını etkileyecek riskler bu kapsamda ele alınmaktadır. Tekfen’in faaliyet gösterdiği coğrafyalardaki makroekonomik, politik, demografik, sosyal, çevresel ve benzeri faktörlerden kaynaklanan hususlar; iklim krizi ve su krizi gibi sürdürülebilirlik riskleri; endüstri ve rekabet eğilimleri; şirket içi kaynak tahsisi; yeni faaliyet alanlarına giriş; birleşme ve devirler; ürün geliştirme süreçleri ve iş fırsatlarına ilişkin risklerdir.

Bu konular Yönetim Kurulu, üst yönetim ve bunların altında oluşturulan uzmanlık komiteleri vasıtasıyla değerlendirilerek takip edilmekte ve gerekli aksiyonlar alınmaktadır. Gerekli görüldüğü durumlarda uluslararası yetkinliği ve uzmanlığı kanıtlanmış olan danışmanlık firmalarından hizmet alınmaktadır.

İtibar riskleri

Şirketin itibarına zarar verebilecek konular bu kapsamda ele alınmaktadır. Hem iç hem de dış faktörlerden kaynaklanabilecek hatalar ya da kötü niyetli hareketler nedeniyle şirket aleyhine bir etki yaratabilecek ve çalışanlar, müşteriler veya diğer paydaşlar üzerinde potansiyel negatif etki oluşturabilecek risklerdir.

Tekfen Grup Şirketleri için itibar önemli bir maddi olmayan duran varlık olarak değerlendirilmekte olup, itibar riskleri yönetiminin odağını paydaş ilişkileri ve iletişimi ile kurumsal imaj yönetimine yönelik çalışmalar oluşturmaktadır. Bu çerçevede, kurumsal iletişim ve kurumsal yönetime yönelik faaliyetler yoluyla hissedarlar, müşteriler, tedarikçiler, çalışanlar ve toplum nezdinde itibar riskleri yönetilmektedir.

Uyum riskleri

Kasıtlı veya kasıtsız olarak mevzuata, sözleşmelere ya da şirketin iç yönergelerine uyulmamasından kaynaklanan riskler bu kapsamda ele alınmaktadır.

Ulusal ve uluslararası mevzuata, şirket içi prosedürlerine ve etik kurallara uygun olmayan davranışlardan kaynaklanabilecek risklerin yönetilmesi için Holding ve Grup Şirketlerindeki Hukuk ve Uyum birimleri, konu bazında ilgili operasyonel birimlerle koordineli çalışmalar sürdürmektedir. Ayrıca 2018 yılında faaliyete geçen “Etik Hat” ile uyum risklerinin yönetilmesi açısından önemli bir adım atılmıştır.

İç Denetim

Tekfen Holding A.Ş. altında Taahhüt Grubu ve Tarımsal Sanayi Grubu İç Denetim faaliyetleri ilgili Grup İç Denetim ekipleri tarafından gerçekleştirilmektedir. Tekfen Holding Grup İç Denetim Direktörlüğü’nün denetim kapsamına ise Grup bünyesindeki tüm şirketler ve bu şirketlerin tüm birimleri dahildir. Tekfen Holding Grup İç Denetim Direktörlüğü aynı zamanda tüm İç Denetim faaliyetlerinin uluslararası standartlar ve Grup içi yeknesak uygulamalar çerçevesince yürütülmesinden sorumludur. İç Denetim bölümleri, İç Denetim faaliyetlerinin bağımsız ve objektif olarak gerçekleştirilebilmesi için Denetimden Sorumlu Komite aracılığı ile Şirket Yönetim Kurulu’na bağlıdır. İç kontrol sistemlerinin iyileştirilmesi çalışmaları Holding Grup İç Denetim Direktörlüğü’nün koordinasyonunda yürütülmektedir. İç kontrol sisteminin etkinliğinin ve verimliliğinin değerlendirilmesi ilgili İç Denetim ekipleri tarafından gerçekleştirilmektedir.

Tekfen Grubu İç Denetim bölümleri iç kontrol, risk yönetimi ve kurumsal yönetim süreçlerinin işleyişini bir bütün olarak incelemek ve çalışma sonuçlarını ilgili Denetimden Sorumlu Komite Üyeleri ile paylaşmakla sorumludur. İç Denetim faaliyetleri Uluslararası İç Denetim Standartları, ilgili kanun ve düzenlemeler göz önünde bulundurularak yürütülür.

Tekfen İnşaat, etik ilkelerine bağlılığı ve üst yönetimin bu konudaki desteği nedeniyle BP tarafından Etik ve Uyum Ödülü’ne layık görüldü.

İş Etiği ve Uyum

Tekfen’de iş yapış şeklinin temelini etik kurallar belirlemektedir. Grup, tüm çalışanların benimsediği etik kurallar ile dürüstlük, özel bilgilerin gizliliği, çıkar çatışması, yasalara ve mevzuata uyum unsurları temelinde müşterilere, çalışanlara, pay sahiplerine, tedarikçilere, iş ortaklarına, rakiplere, çevreye ve en nihayet topluma karşı sorumlu yaklaşımı güvence altına almaktadır. Bu bağlamda şirketin standartları politikalar yoluyla yazılı hale getirilmekte ve tüm paydaşlarla paylaşılmaktadır. 2020 yılında çalışma gruplarının öncülüğünde yedi adet yeni şirket politikası oluşturulmuş ve tüm politikalar Tekfen Holding web sitesinde “Politikalar” başlığı altında tüm paydaşlarla paylaşılmıştır.

Tekfen Holding, kurumsal olarak herhangi bir siyasi düşüncenin taraftarı olmama ve siyasi kurumlara destek vermeme prensibini benimsemektedir. Tekfen İnşaat İş Etiği Kuralları ve Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Esasları Politikasında detayları belirtildiği gibi, siyasetçilerin ya da siyasi partilerin desteklenmesi ve siyasi partilere, organizasyonlara ve onların temsilcilerine ödeme yapılması yasaklanmıştır.

İlkelere Uyum

Etik kuralların ihlaline dair tüm bildirimler 2018 yılında devreye alınan “Etik Hat” üzerinden 0212 257 0 110 numaralı telefon, e-posta (etikhat@tekfen.com.tr) ve web sitesi (www.etikhat.com) yoluyla anonim olarak Türkçe ve İngilizce olarak 7/24 yapılabilmektedir. Bildirimler, bağımsız bir şirket tarafından toplanmaktadır. Tekfen Holding bünyesinde, bir Yönetim Kurulu Üyesinin başkanlık ettiği ve İç Denetim Direktörünün de yer aldığı bir Etik Komitesi bulunmaktadır. Ayrıca Tekfen İnşaat için e-posta (ethics@tekfen.com.tr) ve web sitesi üzerinden bildirimler yapılabilmektedir.

Tüm Grup Şirketlerinde, şirketin Yönetim Kurulu tarafından atanmış bir Uyum Görevlisi ile Uyum Komitesi bulunmaktadır. Söz konusu kişi ve komiteler, Etik Komitesi ile iş birliği içinde çalışarak hem şirketin Yönetim Kurulu’na hem de aylık olarak Tekfen Holding Etik Komitesi’ne raporlama yapmaktadır. Etik Hat’a gelen tüm bildirimler Etik Komitesi’nde etik ve disiplin kurallarına göre değerlendirilmektedir. 2021 yılında tüm etik bildirim kanalları üzerinden toplamda 98 bildirim alınmış ve 69’u sene içerisinde çözümlenmiştir. Yolsuzluk ve rüşvet konularında alınan bir bildirim ve bu alanda alınan bir ceza bulunmamaktadır.

Eğitimler

İş etiği eğitimleri, ilkelere uyumun sağlanması ve kurum içi etik kültürünün yerleşmesi için önemlidir. Grup genelinde 2021 yılında toplam 5.654 çalışana 23.062 kişi-saat iş etiği eğitimi verilmiştir. Eğitimler kapsamında yolsuzlukla ve rüşvetle mücadele konuları da ele alınmaktadır. Tekfen İnşaat, iş etiği konusunda farkındalığı artırmak için işyerinde davranış, fırsat eşitliği, çıkar çatışmaları, rekabet kanunları gibi farklı başlıklarda her ay çalışanlara bilgilendirme yapmaktadır.

Mühendislik ve Taahhüt Grubu çalışanları işe girişte İş Etiği Kuralları ve Rüşvet ve Yolsuzlukla Mücadele Esasları eğitimi almakta ve bu ilkeleri okuyup anladıklarına dair taahhütname imzalamaktadır. Ayrıca etik değerlere ilişkin olarak her yıl merkezde ve projelerde Uyum Görevlisi veya Proje Uyum Temsilcisi denetimi ile güncelleme eğitimleri yapılmaktadır.

Değerlerinin ve iş yapış şeklinin birlikte çalıştığı yüklenici, alt yüklenici ve tedarikçiler tarafından da benimsenmesine önem veren Tekfen, bu kapsamda liyakat değerlendirmeleri yapmakta, yüklenici, alt yüklenici ve tedarikçilerini çalışanlarına eğitim vermeleri için teşvik etmektedir.

Etik Hat için tıklayın.

Etik Politikası için tıklayın.

Müşteri Bağlılığı

%95,7

2021 yılında müşteri şikâyetlerinin tümü yanıtlanmış ve yüzde 95,7'si çözüme kavuşturulmuştur.

Tekfen Holding, müşterileriyle kurduğu güçlü bağı korumak için faaliyetlerini en üst düzeyde hizmet verme anlayışıyla sürdürmektedir. Müşteri memnuniyetinin yakın ve düzenli takibinin sağlanması amacıyla Tekfen Grup Şirketlerinde her yıl müşteri memnuniyet anketleri yapılmaktadır.

2021 yılında toplam 141 müşteri şikâyeti alınmış olup, bu şikâyetlerin tümü yanıtlanmış ve 135’i çözüme kavuşturulmuştur. Müşteri verilerinin gizliliğine yönelik herhangi bir ihlal tespit edilmemiştir.

Tekfen İnşaat

Tekfen İnşaat, sürdürülebilir müşteri memnuniyetini sağlamak için müşterilerinden geri bildirim almaya ve bu doğrultuda gerekli adımları atmaya önem vermektedir. Tekfen İnşaat, müşterilerinden geri bildirimi sahada işveren temsilcilerinden “Uygunsuzluk Raporu” ve düzenli olarak gerçekleştirdiği “Müşteri Memnuniyet Anketi” yoluyla almaktadır.

Sahada işveren temsilcilerinden gelen “Uygunsuzluk Raporu” ile ilgili proje departmanları tarafından kök neden analizi çalışması yapılarak uygunsuzluğun düzeltilmesi adına aksiyon planları belirlenmektedir. Bu aksiyon planları, ilgili uygunsuzluğun çözümlenmesinin yanı sıra bir daha tekrarlanmamasına yönelik önlemleri de kapsamaktadır. Uygunsuzluk Raporlarının miktarı ve raporların zamanında kapatılması, projelerin kalite performans göstergeleri arasında yer almaktadır. Bu kapsamda aylık olarak genel merkeze raporlama yapılmakta ve tüm şikâyetlerin proje bitiminden önce mutlaka çözümlenmesine yönelik çalışmalar yürütülmektedir. Ayrıca toplanan geri bildirimler her yıl üst yönetimin katılımıyla değerlendirilmekte ve iyileştirme önerileri belirlenmektedir. Tekfen İnşaat’ta 2021 yılında toplam 208 Uygunsuzluk Raporu alınmış ve tamamı çözüme kavuşturulmuştur.

Tekfen İnşaat Genel Müdürlük Kalite Bölümü, mevcut projelerdeki işverenlerin proje yönetim sistemini değerlendirmeleri amacıyla yılda iki kez Müşteri Memnuniyet Anketi yapmakta ve tüm geri bildirimler yıllık olarak üst yönetimin katılımıyla değerlendirilmektedir. 2021’de yılın ilk yarısında (Ocak-Haziran 2021) ve ikinci yarısında (Temmuz-Aralık 2021) olmak üzere iki adet Müşteri Memnuniyet Anketi gerçekleştirilmiştir. İlk yarı yılda devam eden 7 projede ve Ceyhan Çelik Yapı İmalat Fabrikası’nda toplam 21 müşteriden, ikinci yarı yılda ise devam eden 6 proje ve Ceyhan Çelik Yapı İmalat Fabrikası’nda toplam 23 müşteriden yanıt alınmıştır. Tamamlanan projeler ankete dahil edilmemiştir. Müşteri memnuniyet oranı için 2021 yılı hedefi %85 olarak belirlenmiştir. İlk yarı dönemde %88,10, ikinci yarı dönemde ise %88,36 olmak üzere, 2021 yılı müşteri memnuniyet oranı %88,23 olarak gerçekleşerek hedefin üzerine çıkmıştır.

Ceyhan Çelik Yapı İmalat Fabrikası, Adana

Toros Tarım

Toros Tarım, tüm müşteri ve çiftçilerle yıllardır süregelen etkili iletişimini geliştirerek sürdürmenin yanı sıra mevcut portföyünü genişletmeyi, yenilikleri yakından takip etmeyi ve nihai kullanıcının daha kaliteli ürün ve verim almasına katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Müşteri memnuniyetinin sağlanmasında ve ihtiyaçlarının belirlenmesinde sahadaki bayiler de kilit rol oynamaktadır. Bu nedenle şirket, düzenli ziyaretler ve toplantılar yoluyla bayileriyle de yakın temasını korumaktadır.

Toros Tarım, üretim tesislerinde iki saatte bir alınan ürün numunelerini laboratuvarlarında analiz ederek, ürettiği gübrelerin kalite standartlarına uygunluğunu sürekli denetlemektedir. Bayi ve çiftçilerden ürün kalitesine yönelik alınan bildirimler, gerekiyorsa yerinde incelenmektedir. Kaliteye yönelik şikâyet haklı bulunduğu takdirde ürün iade alınmakta ve kalite sorununun nedeni araştırılarak giderilmesi için gerekli adımlar hızlı bir şekilde atılmaktadır.

Toros Tarım Gezici Eğitim Aracı

96 farklı lokasyon ziyareti

2021 yılında Toros Tarım Eğitim Otobüsü ile 96 farklı lokasyon ziyaret edilmiş, çiftçi ve bayilere doğru gübre kullanımına yönelik eğitimler verilmiştir.

Çiftçi ve bayilerle birebir görüşme

Türkiye genelinde 5.398 bayi ziyareti, 7.975 çiftçi görüşmesi, 184 tarımsal kurum ziyareti, 1 drone aktivitesi ve 20 çiftçi toplantısı gerçekleştirilmiştir.

Tekfen Vakfı ve TİSVA ile iş birliği

Tekfen Vakfı ve Türkiye İsrafı Önleme Vakfı (TİSVA) ile iş birliği içinde yürütülen toplumsal yatırım projesi kapsamında 2.500 çiftçiye ulaşılmıştır.

15 adet demonstrasyon çalışması

Üretim sezonu boyunca 7 farklı bölgede 15 adet deneme demonstrasyon çalışması yapılmıştır.

11.209 çiftçiye ait 13.674 tarla kayıt altında

Toros Çiftçi uygulamasına ait veri tabanında 11.209 çiftçiye ait 13.674 tarla kayıt altına alınmıştır.

İlgili proje ve uygulamalar ile ilgili ayrıntılı bilgiye Stratejik Alanlar sayfasındaki “Toplumsal Yatırımlar” başlığından ulaşılabilir.

44

2021 yılında 44 çalışana Müşteri İlişkileri Yönetimi eğitimi verilmiştir.

Tekfen Mühendislik

Tekfen Mühendislik, Kalite Yönetim Sistemi’nin etkinliğini tüm çalışanların katılımı ile iyileştirmekte ve hayata geçirdiği projelerde etkin bir müşteri yönetimi sağlamaktadır. Müşteri yönetimi, şirketin en alt seviyesinden en üst seviyesine kadar çeşitli kademelerde haftalık ve aylık olarak proje yönetim toplantıları yoluyla takip edilmektedir. Bu toplantılarda üst yönetim ve proje yöneticileri bir araya gelerek müşteri yönetimi konusunda belirlenecek stratejilere karar vermektedir.

Müşteri memnuniyetinin sağlanması ve ölçümlenmesi için “Müşteri Memnuniyeti Anket Formu” müşterilerle paylaşılmakta ve sonuçları değerlendirilmektedir. Müşteri ile yapılan toplantı kayıtları, ürünle ilgili tüm değişiklik yazışmaları, teslim edilen ürün ve hizmet kalitesi ile ilgili müşteri geri bildirimleri, müşteri istek ve şikâyetleri, müşteri memnuniyet/memnuniyetsizlikleri kayda alınarak takip edilmekte ve Yönetimin Gözden Geçirme Toplantıları’nda değerlendirilmektedir.

Tekfen Mühendislik, paydaşlardan gelen şikâyetler ve Grup içi denetimleri de dahil olmak üzere bir uygunsuzluk oluştuğunda, bulguları Tekflow bulgu sisteminde kayıt altına almakta ve gerektiğinde müşteri ile paylaşmaktadır. Uygunsuzluğun kök sebepleri tespit edilmekte, kök sebepleri ortadan kaldıracak ve uygunsuzluğun tekrarını engelleyecek aksiyonlar belirlenmekte, belirlenen aksiyonlar gerçekleştirilmekte ve hayata geçirilen düzeltici faaliyetlerin etkinliği gözden geçirilmektedir. Uygunsuzluklar, uygunsuzlukların sebeplerine göre belirlenen düzeltici faaliyetler ve düzeltici faaliyetlerin sonuçları, dokümante edilerek muhafaza edilmektedir.

1915 Çanakkale Köprüsü

Operasyonel Mükemmellik

Tekfen’in operasyonel mükemmellik yaklaşımının bileşenlerini dört farklı unsur oluşturmaktadır:

  • Uluslararası standartlar ve sektördeki iyi uygulamalarla tüm süreçleri sistematik hale getirerek mükemmelleştirmek.
  • Yalın üretim, kalite süreçlerinin yönetimi, kaynakların etkin ve verimli kullanımı ve sürekli gelişim hedefiyle operasyonel mükemmelliği Tekfen kültürünün bir parçası haline getirmek.
  • Uzun vadeli sürdürülebilir büyüme hedefiyle müşterilere sunulan hizmetlerin kalitesini sürekli artırmak.
  • Maliyetleri düşürürken verimliliği yükseltmek, çalışan ve müşteri bağlılığını artırmak ve faaliyetlerin çevre üzerindeki etkilerini azaltmak.

Tekfen Holding ve Grup Şirketleri, tüm operasyonlarını uluslararası standartlara uygun bir şekilde yürütmekte ve Kalite, İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre, Enerji ve Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemleri tüm Grup Şirketlerinde uygulanmaktadır. Uygulamaların etkinlik ve yeterliliği iç tetkikler ve üçüncü taraf denetimleriyle düzenli olarak takip edilmekte ve değerlendirilmektedir. Elde edilen değerlendirme sonuçlarına göre gelişim noktaları belirlenmekte ve bu doğrultuda düzeltici önlemler alınmaktadır.

Tekfen Holding ve Grup Şirketlerinin sahip olduğu yönetim sertifikaları aşağıdaki tabloda yer almaktadır:

3,5

milyon TL

Toros Tarım, 6-Sigma ve yalın üretim projeleriyle 2021 yılında 3,5 milyon TL potansiyel kazanç elde etmiştir.

Toros Tarım

Türkiye’nin en büyük gübre üreticisi olan Toros Tarım’da operasyonel mükemmellik hedefi doğrultusunda yalın üretim, verimlilik ve kalite artışı, tasarruf ve İSG gibi başlıklar öne çıkmaktadır.

6-Sigma Yeşil Kuşak Projeleri

Toros Tarım, operasyonel mükemmellik metodolojilerinden biri olan 6-Sigma kapsamında başlattığı birinci dalga yeşil kuşak sürecini 2020 yılında tamamladıktan sonra ikinci dalga yeşil kuşak sürecini de 2021 yılında tamamlamıştır.

2021 yılında:

  • İkinci dalga sürecine 16 aday dahil olmuştur.
  • 14 adet 6-Sigma projesi başlatılmış ve 2,64 milyon TL potansiyel kazanç elde edilmiştir.
  • Dört modülden oluşan eğitim sürecinde Yeşil Kuşak adaylarına 2.016 kişi-saat eğitim ve projelerine yönelik olarak 216 saat koçluk desteği verilmiştir. Proje ve sunumlarını tamamlayan kişilere “Yeşil Kuşak” sertifikaları teslim edilmiştir.

Yalın Üretim Faaliyetleri ve Uygulamaları

Toros Tarım, yalın üretim ve sürekli gelişim (Kaizen) felsefesi doğrultusunda yürüttüğü çalışmalar kapsamında 2021 yılında çatı Kaizen projelerinde enerji tasarrufu konusuna odaklanmış ve tüm birimlerin enerji tasarrufuna yönelik çok sayıda çalışma gerçekleştirmiştir.

Sürekli iyileştirme projeleri kapsamında 2021 yılı içerisinde 86 Kaizen projesi başlatılmıştır. Toros Tarım, 6-Sigma ve yalın üretim projeleriyle 2021 yılında 3,5 milyon TL potansiyel kazanç elde etmiştir.

“Protect & Sustain Excellence” Sertifikası

İSG, çevre, ürün güvenliği ve emniyet uygulamalarıyla 2018 yılında Uluslararası Gübre Sanayi Birliği’nin (IFA) “Protect & Sustain” sertifikasına Türkiye’de layık görülen ilk ve tek firma olan Toros Tarım, 2021 yılında da “IFA Protect & Sustain” sertifikasının “Excellence” seviyesinde devamlılığına hak kazanmıştır.

Toros Tarım Samsun Üretim Tesisi

Toros Tarım “Yeşil Kuşak” sertifika töreni

%97,3

Tekfen İnşaat’ın kalite performansı 2019 yılında %91,6; 2020 yılında %89,7 ve 2021 yılında %97,3 olarak kaydedilmiştir.

Tekfen İnşaat

Tekfen İnşaat, her yılın başında projelerin ve iş yerlerinin faaliyet kapsamlarını ve müşteri beklentilerini göz önünde bulundurarak, proje/iş yeri bazında hata oranları, tekrar eden iş miktarları, saha test sonuçları, uygunsuzluklar ve malzeme zayiatı gibi kalite performans kriterlerini belirlemektedir. Kriterler aylık olarak izlenmekte ve yıl sonunda kümülatif değerler hesaplanmaktadır.

Kalite kapsamında yapılan çalışmalarda sürekli iyileştirme prensibi esas alınmaktadır. Tekfen İnşaat’ın kalite performansı 2019 yılında %91,6; 2020 yılında %89,7 ve 2021 yılında %97,3 olarak kaydedilmiştir.

Tekfen İnşaat için önemli verimlilik avantajlarından birini de proje süreçlerinin dijitalleştirilmesi oluşturmaktadır. Bu kapsamda 2021 yılında, çelik işlerinde onay süreçleri ve projelerde kalite kontrol süreçleri mobil cihazlar üzerinden gerçekleştirilerek verimlilik oranı artırılmış ve maliyetler azaltılmıştır. 2021 yılında fiziksel arşivin tamamı dijital ortama geçirilerek, ihtiyaç duyulan dokümantasyona en hızlı ve düşük maliyetle ulaşma yolunda önemli bir faz tamamlanmıştır.

Ceyhan Çelik Yapı İmalat Fabrikası, Adana